(Begrijpend) Lezen

Wat biedt KOM?
Heeft jouw kind extra begeleiding nodig bij het leren lezen of het begrijpend lezen? Voor het lezen is het belangrijk dat kinderen leeskilometers maken. Hierbij is het belangrijk dat de oefenstof betekenisvol is voor je kind. Ook maak ik gebruik van het voor-koor-door en voor-koor-papegaai lezen.

Voor het oefenen van begrijpend lezen maak ik gebruik van visuele leertechnieken. Door hoofd- en bijzaken te arceren met verschillende kleuren (kleurenmethode), doorzien een kind de tekst sneller. Op die manier leert het kind de kernwoorden in een tekst te herkennen. Ook besteed ik veel aandacht aan de woordenschat en oefenen we leesstrategieën die hij of zijn voor, tijdens en na het lezen kan gebruiken.

Daarnaast onderzoek ik samen met het kind wat de sterke kwaliteiten en talenten zijn en maak ik gebruik van ontspanningsoefeningen, zodat hij of zij beter leert omgaan met spanningen.

Hulp bij (Begrijpend) Lezen | KOM Kinderpraktijk

(Begrijpend) Lezen

Wat biedt KOM?
Heeft jouw kind extra begeleiding nodig bij het leren lezen of het begrijpend lezen? Voor het lezen is het belangrijk dat kinderen leeskilometers maken. Hierbij is het belangrijk dat de oefenstof betekenisvol is voor je kind. Ook maak ik gebruik van het voor-koor-door en voor-koor-papegaai lezen.

Voor het oefenen van begrijpend lezen maak ik gebruik van visuele leertechnieken. Door hoofd- en bijzaken te arceren met verschillende kleuren (kleurenmethode), doorzien een kind de tekst sneller. Op die manier leert het kind de kernwoorden in een tekst te herkennen. Ook besteed ik veel aandacht aan de woordenschat en oefenen we leesstrategieën die hij of zijn voor, tijdens en na het lezen kan gebruiken.

Daarnaast onderzoek ik samen met het kind wat de sterke kwaliteiten en talenten zijn en maak ik gebruik van ontspanningsoefeningen, zodat hij of zij beter leert omgaan met spanningen.

Hulp bij Lezen | KOM Kinderpraktijk

Formuleer je hulpvraag

Wil je hulp bij (begrijpend) lezen? Of sluit een andere hulpvraag (toch) beter aan?
NAAR HULPVRAGEN

Overleg bij twijfel

Iedere hulpvraag is uniek en verschilt in complexiteit. Wil je vrijblijvend overleggen?
NEEM CONTACT OP

Aan de slag met lezen

Welke doelen staan centraal en wat wil je leren met betrekking tot (begrijpend) lezen?
MAAK EEN AFSPRAAK

Formuleer je hulpvraag

Wil je hulp bij (begrijpend) lezen? Of sluit een andere hulpvraag (toch) beter aan?
NAAR HULPVRAGEN

Overleg bij twijfel

Iedere hulpvraag is uniek en verschilt in complexiteit. Wil je vrijblijvend overleggen?
NEEM CONTACT OP

Aan de slag met lezen

Welke doelen staan centraal en wat wil je leren met betrekking tot (begrijpend) lezen?
MAAK EEN AFSPRAAK

Wat houdt leesproblematiek in?

Gaat het leestempo van jouw kind niet verder omhoog of vindt hij of zij lezen niet leuk?

Er bestaan verschillende oorzaken voor leesproblematiek. Mogelijk krijgt jouw kind niet de aandacht of instructie die het nodig heeft om te leren lezen. Of misschien heeft het kind een algemeen leerprobleem waardoor het niet lukt. Weer een mogelijkheid is dat hij of zij hinder ervaart bij het zien/horen of er is sprake van dyslexie. Een dialect of andere taal zorgt mogelijk ook voor uitdagingen.

Een gebrekkige woordenschat is mogelijk ook een oorzaak, daardoor is het voor een kind het moeilijk om zich uit te drukken. Kon jouw kind in groep 3 in eerste instantie goed meekomen met lezen, maar is er later toch problemen? Let dan op of er geen sprake is van een algemene taalachterstand. Vanaf groep 4 is een goede algemene ontwikkeling noodzakelijk om goed mee te komen het lezen.

(Begrijpend) Lezen | KOM Kinderpraktijk

Wat houdt leesproblematiek in?

Gaat het leestempo van jouw kind niet verder omhoog of vindt hij of zij lezen niet leuk?

Er bestaan verschillende oorzaken voor leesproblematiek. Mogelijk krijgt jouw kind niet de aandacht of instructie die het nodig heeft om te leren lezen. Of misschien heeft het kind een algemeen leerprobleem waardoor het niet lukt. Weer een mogelijkheid is dat hij of zij hinder ervaart bij het zien/horen of er is sprake van dyslexie. Een dialect of andere taal zorgt mogelijk ook voor uitdagingen.

Een gebrekkige woordenschat is mogelijk ook een oorzaak, daardoor is het voor een kind het moeilijk om zich uit te drukken. Kon jouw kind in groep 3 in eerste instantie goed meekomen met lezen, maar is er later toch problemen? Let dan op of er geen sprake is van een algemene taalachterstand. Vanaf groep 4 is een goede algemene ontwikkeling noodzakelijk om goed mee te komen het lezen.

(Begrijpend) Lezen | KOM Kinderpraktijk